Blizzard's Log

Het logboek over de kleine dappere tinker Blizz

Mijn foto
Naam:
Locatie: Jelsum, Friesland, Netherlands

zaterdag, oktober 23, 2004

Les

Les of wat ik me er nog van kan herinneren...

Ik heb les gehad! Ja.. ik.. Blizz die weet het allemaal wel! We zijn begonnen op het 'gewone' bitje, op een grote volte bij E en B want het licht reikte niet verder de hoeken in. Nageven heeft hij inmiddels redelijk door en daar hebben we wat verder aan gewerkt.. ik moet hem wat langer vasthouden zodat hij geen jaknikker wordt in het nageven en ook het been moet ik niet vergeten. In draf/jog gaat dit al lekker, stap en galop moeten nog volgen.
Stappen en halthouden en rollbacks gedaan. Geleerd hoe ik de rollbacks wat vlotter kan maken door een flinke tik met de zijkant van mijn voet tegen de schouder te doen. ( wel even oppassen met het spaanse pas commando) Ik moet echt letten op het meekijken in de nieuwe richting en mijn handen!!

Mijn handen zijn een verhaal apart, ik heb mezelf de commando's groot aangeleerd en hoewel ik wel het openen en sluiten van mijn handen gebruik heb ik veel te veel de neiging om mijn buitenhand te ver over de hals te leggen zodat de teugels dus goed tegen de hals 'duwt'. Na wat tips merkte ik dat de teugels echt ondersteuning zijn en de beweging vanuit de benen komt. Pff.. dit wist ik al, maar ja.. de toepassing hè! Dus let op die hand!!

Achterwaarts hebben we ook opgepakt.. letterlijk en figuurlijk. Blizz doet achterwaarts.. en geeft erbij na, dus redelijk netjes.. maar mij niet vlot genoeg. Het spoor dat hij achterliet was ook altijd een sleepspoor. Nu niet meer! Ik heb geleerd hem flink op te pakken door de teugels hoog te houden ( wel even oppassen met het steiger commando.. Humpf.. circuspaard zei mijn instructrice) en dan flink te drijven.. tjee wat een verschil!! Maar meneer de pony had dus geleerd: koppie in de krul is braaf en braaf is einde achterwaarts, dus die doet steeds zijn koppie omlaag zo van 'nu is het goed'. Dat hebben we hem dus snel even afgeleerd!

Grappig was dat mijn instructrice en ik echt af en toe op precies hetzelfde moment hetzelfde dachten. Ze kent Blizz wel een beetje en heeft zelf een haflinger in de westernwedstrijden gereden. Dat scheelt volgens mij wel, je moet een beetje op zijn koudbloeds kunnen denken. Galop en draf gingen prima, ik moest Blizz wel echt even warmrijden voor de jog.. dat moet altijd, het is een echte diesel wat dat betreft. Galop moets ook even warmdraaien maar hij sprong maar 1 x verkeerd aan links dus dat gaat ook al een stuk beter.

Ook bij het wisselen van gang een goede les voor mij.. ik gooide hem steeds los als ik wisselde, nu heb ik geleerd hem verzameld te houden en dan te versnellen, een hele verbetering!
Tot slot ook nog op één hand gereden met het scharenbitje.. ik vond het best eng,.. ik dacht echt dat hij uit zou naaien! Maar eigenlijk verschilt het niet veel met rijden op gewoon bit. Het bit is voor begrenzen, de benen en zit doen de rest! En daar issie weer... Less is more!
Het ging dus goed.. iets minder stuurbaar was ik wel, maar ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen. Weer die handen hè.. of in dit geval die ene hand.. ik stuur teveel, hij moet gewoon boven de knop blijven en dan via zit en been wordt de richting aangegeven, gaat dat niet iets aannemen( vreemd genoeg gaat hij dan ineens naar zit en been luisteren) en gaat het nog niet, gewoon even twee handjes.

Als ik dit nu allemaal even goed doe dan zitten we in no time in het NK (ahum)Ik was zo blij met mijn paard na die les... hij heeft zoveel geduld met mij!