Blizzard's Log

Het logboek over de kleine dappere tinker Blizz

Mijn foto
Naam:
Locatie: Jelsum, Friesland, Netherlands

dinsdag, maart 15, 2005

Natalie Penquitt

Zondag ben ik met een vriendin naar de Bonte Parels gereden om de demo van Natalie Penquitt mee te mogen maken. Gaaf, want ik heb het boek en aan de hand daarvan Blizz al verschillende dingen aangeleerd. Ik bleef steken op het knielen en liggen en daar had ik dan ook een vraag over. Maar ik loop op de zaken vooruit....

Ze had twee paarden mee, de 16 jarige Morganhorse Amber en de 13 jarig Arab/appaloosa Smartie. Twee leuke paarden lekker in hun wintervacht met een relaxte en tevreden uitstraling. Heerlijk om te zien.
Ze lieten zien hoe je paard netjes volgt en draait en aan de hand de zijgangen uitvoert met behulp van een halster en een zweep ( verlenging van de arm). Het ging verder aan de longe, was ook goed en mooi om te zien. Ook onder het zadel lieten ze wat dingen zien en mij viel op hoe het een mooie combinatie was tussen klassieke dressuur en western, heel aangenaam. De kür die Natalie zelf op Amber reed aan het einde van de dag was dan ook bijzonder. De draf die ze de dieren laat lopen is vergelijkbaar met een jog en vanuit die gang ging het zo over naar een piaffe en een lope werd zo een galop pirouette en travers. Dit alles op 1 hand zonder sporen met een 'gewoon' bitje. Smartie werd zelfs bitloos gereden. De paarden deden het alles met zoveel gemak dat het bijna niet leuk meer was!

En dat was ook gelijk wat ik minder vond, tenslotte leer je het meest als ze laten zien hoe je het oplost als het niet gaat zoals het zou moeten. Smartie deed wel eens een misstap, maar als er een clinic aanvast had gezeten met andere paarden had ik meer opgestoken.

Het circusoefeningen deel van de dag was natuurlijk het leukst om te zien. De berggeit, de berggeit op platform, het buigen en liggen en natuurlijk het knielen! Daar had ik op zitten wachten.

Ze geven het snoepje tussen de benen in de begin fase! En dat heb ik vandaag ook geprobeerd. Wel wat gedoe met handen en sokken en voeten en tenen.. maaaaaar, Hahah succes, na een keer of drie vier raakte zijn knie de grond. Het was een kort en pril moment, maar het is gelukt.. Ik heb gelijk mijn zak geleegd en alle brokjes gegeven en hem naar stal gebracht. Ik ben helemaal gelukkig.. Ik laat het even rusten en ga dan weer aan de gang.

Ook wil ik een clicker.. jajaja.. ik die alijd riep 'clickertraining is voor honden' ga aan de clicker. Ik heb bij Natalie gezien dat het een uitstel van belonen is, met de clicker beloon je op het goede moment en kun je rustig het snoepje geven. Ik hoop dat Blizz dan minder happig wordt en het belonen beter gaat. Ik ben benieuwd hoe het gaat werken. Ook heb ik van Natalie afgekeken dat laag belonen een goed idee is, dus ook dat nemen we over.

Het scheelt toch of je iets live ziet of uit een boek haalt. en voor wie het wil weten..het boek heet 'Paardenschool'. Ik heb inmiddels een getekende uitgave in de kast staan!