Blizzard's Log

Het logboek over de kleine dappere tinker Blizz

Mijn foto
Naam:
Locatie: Jelsum, Friesland, Netherlands

dinsdag, juli 19, 2005

Kudde verhalen

Gisteravond zijn er drie paarden op een stukje wei gezet. Laddy, een dominante, maar bloedmooie vosruin en twee merries. Na wat wikken en wegen hebben we besloten ze bij de kudde van Blizzard op 1 groot stuk land te zetten. Prachtig om te zien in de eerste plaats hoe de drie paarden uitgelaten over het land denderden. Toen daar ook nog eens de bonte kudde van blizz bij kwam stonden we stilzwijgend te kijken naar het schouwspel van gallopperende paarden, net een kudde mustangs. Heerlijk!

Vanmorgen zag ik dat de twee groepjes nog helemaal gescheiden waren, de pony-dames lagen om de wakende je-weet-wel-hengst Blizz heen en de drie paarden graasden vredig een stukje verderop. Het deed me bijna pijn dat ik blizz eruit moest haalde want volgens mij vertrouwde hij Laddy niet als hij bij zijn kudde weg was. Hij liep wel heel braaf, maar hinnikend, met me mee en ook het rijden bij het land weg was gelukkig geen probleem. ( ik had eerlijk gezegd wel gestaak verwacht, ik kon aan hem merken dat hij niet weg wilde bij de kudde)

Toen ik terug kwam en Blizz losliet liep hij gelijk in galop naar de draad toe. Het duurde even voor ik er ook was en hij liep zowaar heen en weer langs de draad. `Zijn`dames stonden braaf op een kluitje te wachten en Laddy liep met zijn dames vooraan. Ik liet mijn ongeduldige tinker door het draad en hij denderde gelijk op zijn kudde af (alweer in galop!) De merries leken heel erg blij dat hij er was en namen hem gelijk in het kluitje op. Laddy echter dacht, nu kan ik mooi die rare ruin pakken of een aantal merries kapen.

Niets was minder waar, de oude kudde trok als een zwerm bijen langs Laddy, de hoofdmerries leiten hem niet toe en maakten duidelijk dat deze kudde niet op te splitsen was. Wat een prachtig gezicht! Toen Laddy eenmaal doorhad dat hij tegen de pony-dames niet op kon trok de kudde verder het land in, met de dominante merrie voorop en Blizz als drijvende je-weet-wel-hengst erachteraan.

Of deze verstandhouding zo blijft weet ik niet, er zijn twee lage merries die best wel eens zouden kunnen overlopen. ( de bonte van de foto hieronder en een kruising fries jaarling)